preskoči na sadržaj
Vijesti

Naša mobilnost u Švedskoj

I dok u hrvatske škole ulazi dugo očekivana reforma školstva, osam učenica i dvije nastavnice naše škole su zahvaljujući našem Erasmus+ projektu STEAM up your school imale priliku vidjeti iz prve ruke kako funkcionira švedski obrazovni sustav. Marina Radić, Laura Meštrović, Mila Maloča, Sara Basara, Viktoria Kovač, Nina Zagmajster, Maria Topić, Klara Roguljić te njihove profesorice Milena Knezović (koordinatorica STEAM aktivnosti) i Miranda Barac (koordinatorica međunarodnog projekta) su tjedan dana boravile u švedskoj partnerskoj školi Fridagymnasiet u Vänesborgu.

Fotografije možete pogledati u galeriji.


Održivi razvoj kao zalog za budućnost je tema na kojoj smo radili  tjedan dana zajedno s našim domaćinima iz švedske partnerske škole kao i učenicima i nastavnicima iz Nizozemske i Španjolske. Upoznali smo se sa 17 globalnih ciljeva održivoga razvoja, kojom Ujedinjeni narodi žele planet učiniti boljim i pravednijim mjestom za život za sve. Nastavnica partnerske škole, Kristina Melen, koja je ujedno i koordinatorica za održivi razvoj na školskoj razini, održala je zanimljivo predavanje o važnosti provođenja mjera koje vode ka ostvarenju  ciljeva održivog razvoja. Upoznala nas je s djelovanjem Grete Thunberg, švedske učenice koja je dokazala da jedna osoba može učiniti razliku. Posjetili smo Sveučilište u Göteborgu  gdje  nam je profesor Johan Boman održao predavanje o ciljevima održivosti i njihovoj povezanosti s atmosferskom kemijom, a profesor  Örjan Hansson o prirodnoj i umjetnoj fotosintezi. Imali smo priliku posjetiti njihov kemijski laboratorij i vidjeti kako ispituju zagađenost zraka.

U Trollhättanu smo posjetili hidroelektranu Olidan te znanstveni centar Innovatum  s 4400 četvornih metara punih interaktivnih stanica, kreativnih igrališta i fascinantnih eksperimenata. Tijekom ovog radnog tjedna naši učenici su bili podijeljeni u međunarodne grupe koje su na engleskom jeziku radile prezentacije i kratke filmove obrađujući jedan od ciljeva održivog razvoja. Zadnji dan su svoje kreativne radove prezentirali učenicima osnovne škole kako bi im prenijeli sve što su naučili ovaj tjedan. Uz rad, nije izostalo ni druženja i zabave poput uzbudljive avanture na Prison Islandu, a u sklopu naše mobilnosti posjetili  smo Göteborg i Stockholm. Kako su bile smještene u obiteljima, učenice su  imale priliku vidjeti iz prve ruke kako živi švedska obitelj. Život u Švedskoj im se sviđa, pogotovo škola, Šveđani su dragi i ljubazni, svi su odmah naučili što znači švedska “fika ”(odmor uz kavu i kolač), ali ipak svi se slažu da su hrana i klima kod nas bolje.

 No švedski obrazovni sustav nikoga od nas nije ostavio ravnodušnim. Škola koju smo posjetili je srednja škola koja ima tri programa: prirodne znanosti, društvene znanosti i ekonomiju. Broji oko 200 učenika. U Švedskoj osnovna škola traje 9 godina, a srednja tri godine. Imaju otprilike 9 predmeta po godini, s tim da u trećoj godini mogu birati određene predmete prema interesu. U školi su od 8 do 15 ili 16 sati te uz predavanja imaju vrijeme koje provode u svom uredu ( nekoliko učenika dijeli jedan ured) gdje uče, istražuju, rade projekte ili imaju konzultacije sa svojim mentorom. Svaki nastavnik ima 15 učenika kojima je mentor, a koji ne moraju nužno biti u istom razredu. Škola obiluje prostorijama za relaksaciju, odmor, druženje i sl. Klasične učionice gotovo da nema. Svaki učenik ima raspored izrađen samo za njega. Dobije laptop (Apple) kojeg može koristiti dok se školuje, a poslije otkupiti, ako želi. Udžbenici su također besplatni, odnosno, za većinu predmeta su u digitalnom obliku. Imaju besplatan doručak i ručak te tople napitke  tijekom cijelog dana. Učenik je u središtu obrazovnog procesa i aktivno sudjeluje u njemu. Naglasak nije isključivo na znanju, već i na vještinama i sposobnostima. U osnovnoj školi imaju predmet na kojem uče kuhati i šiti (domaćinstvo). U učionici glazbenog nalaze se brojni instrumenti, a u dnu je studio gdje učenici mogu snimiti svoje glazbene uratke dok ih sa zidova promatra Mozart koji stoji odmah uz Led Zeppelin ili pak Beethoven koji stoji uz Janis Joplin kao i brojne druge glazbene legende. Nastavnici su rasterećeni administracije i glavna zadaća i vizija im je educirati aktivnog , samopouzdanog građanina sa usađenim demokratskim vrijednostima koji će aktivno sudjelovati u procesu učenja i znati preuzeti odgovornost kako za sebe tako i za druge ili kako oni slikovito kažu „to educate skilled backpackers“. Da bi u tome uspjeli, shvatili su da škola mora biti ugodno mjesto za učenje gdje vlada povjerenje i razumijevanje, metode poučavanja trebaju biti raznovrsne i prilagođene učenicima te škola mora provoditi internacionalizaciju i međupredmetne projekte. Atmosfera u školi je opuštena.  Učenici i nastavnici se oslovljavaju  imenima. Izostanci im nisu problem jer ih gotovo i nema. Uostalom, država financira  svakog učenika koji se školuje bilo u osnovnoj ili srednjoj školi s nekih 100 EURa mjesečno te ukoliko ne ide u školu, potpora izostane. No i bez te „motivacije“, za koju kažu da i nije „bogzna šta“,  pitamo se pa  tko bi uopće izostajao iz ovakve škole. Plaća nastavnika početnika je oko 4000 EURa, otkrio nam je ravnatelj njihove škole, uz napomenu da je i život u Švedskoj dosta skuplji.

 Materijalni uvjeti i organizacija rada su zaista na visokoj razini, no sama  nastava ne razlikuje se puno od naše jer npr. u engleskom jeziku koristimo iste metode podučavanja i oblike rada te su se naši učenici odlično snalazili u prezentacijama. Vrednovanje i način godišnjeg planiranja je isti kao i u našoj Školi za život uz dosta autonomije nastavnika i s naglaskom na formativno vrednovanje s tom razlikom da u srednjoj školi svake godine u proljeće imaju i vanjsko vrednovanje iz švedskog, engleskog i matematike.  Šveđani  su zadnju reformu imali 2011., no  smatraju da je već vrijeme za novu  jer obrazovanje je poput biljke koju treba redovito zalijevati i ne dozvoliti da se ovako bitan segment prepusti slučaju. Uostalom, nije slučajnost da se u školi na vidljivom mjestu nalazi poznata izreka Nelsona Mandele:

„ Obrazovanje je najmoćnije oružje koje možete upotrijebiti kako biste mijenjali svijet.“

U svakom slučaju, zaključili smo da se vraćamo  kući bogatiji i spremniji da mijenjamo ono što možemo promijeniti, a da u duhu održivog razvoja čuvamo ono što ne bismo mijenjali.

U travnju 2020. naša škola je domaćin projekta i radujemo se što ćemo tom prilikom ugostiti naše prijatelje iz Švedske, Danske i Njemačke i što ćemo imati priliku uzvratiti im gostoprimstvo.

Projekt je financiran od EU, a  u Hrvatskoj ga provodi AMPEU. Sve novosti o projektu, aktivnosti, diseminaciju, interaktivne radove učenika možete popratiti na našoj web stranici projekta.

                                                                                  Voditeljica projekta: Miranda Barac,prof.



Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju
objavio: Davor Kulić   datum: 10. 10. 2019.

Kalendar
« Prosinac 2019 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Prikazani događaji


Tražilica

 
 Naslov: FAQ

  • Naj 10 pitanja

  • Nedavna pitanja

  • Arhiva pitanja

Oglasna ploča

Centar izvrsnosti


Korisni linkovi
lektire

Dnevni tisak

Državna uprava
 • MZOŠ


Forum

Arhiva dokumenata
Učitavanje RSS feeda je završilo s greškom: 404




preskoči na navigaciju